Jobba på Telia Company: Företagsöversikt och recensioner

Telia Company
Telia Company
3,5
129 recensioner
Bedömningar för Telia Company
3,5
Genomsnittligt betyg utifrån 129 recensioner på Indeed
3,4Balans mellan arbete och fritid
3,5Lön och förmåner
3,0Jobbsäkerhet och befordran
3,0Ledning
3,3Kultur
Huvudkontor
Telia Company Mall of Scandinavia Solna Stockholm Sverige
Anställda
Över 10 000
Omsättning
5 miljoner till 25 miljoner (USD)
Bransch
Telecommunications
Nöjd med lönen
35%
av de anställda är nöjda med sin lön
Baserat på 136 recensioner

Recensioner för Telia Company

Populära jobbKundtjänstmedarbetareSäljareButikssäljareKundrådgivareCustomer Service RepresentativeProjektledareSupportmedarbetareSupportteknikerAccount ManagerChefAdministratörBusiness AnalystMarknadsansvarigProject ManagerAv-teknikerConsultantControllerMyyjäPlannerProduct OwnerSales AgentService ManagerSpecialistVerksamhetsutvecklareAccount managerAccountantApplikationsteknikerAssistant ManagerAssistant Store ManagerAssistentAvdelningschefBranch HeadButikschefChief Nursing OfficerCompany SupportConfiguration ManagerContract SpecialistCorporate Development ManagerCustomer Care SpecialistCustomer Service ManagerDevelopment Operations EngineerDirector of Business DevelopmentDirector of CommunicationsDiverse olika ledarrollerEFEntreprenaduppföljareExecutive AssistantFakturarådgivare för företagskunderFaktureringsspecialistFibernätsteknikerFältsäljareHR Business PartnerHead of OperationsHeltidIT SupportIT expertIntegration Test LeadKesäharjoittelijaKundeserviceKundmottagareKvalitetschefLeveransprojektledareLeveranssamordnareLärareManagerMarknadschefMitarbeiter Technischer Support (m/w/d)Network AnalystOffice AdministratorOrderadministratörOrderläggareOrderspecialist/kundingångOther ExperienceOwnerProcess Expert, PaymentsProcess ManagerProduct ManagerProduct SupportProduktchefProduktionsplanerareProgram DirectorRetail Sales AssociateSales AssociateSales EngineerSalgsassistentSecurity EngineerSenior AccountantSenior Business Development ManagerSenior ConsultantSenior IT ManagerSenior Production SpecialistSenior ProjektledareSoftware EngineerStrategisk InköpareSuportTechnical Support EngineerTekninen AsiakasneuvojaTeleteknikerUnderhållschefUtvecklareVPorderläggarerådgivning till ledningsgruppenВедущий специалист отдела кадров

Samlade recensioner för Telia Company

2,0
Butikssäljare | Helsingborgs kommun | 3 okt. 2018
Ett företag som ser bra ut men ruttnar inifrån
Har jobbat på Telia i cirka två år. När man börjar sin utbildning hos Telia så talar dem om hur mycket dem omsätter, hur stor del av marknaden dem har samt att det finns tusentals möjligheter att arbeta upp sig. Detta är alltifrån sanningen. Under mina två år på Telia så har jag som säljare presterat över budget närapå var månad. Du blir inte belönad för hårt arbete. Istället ställer dem högre krav på dig och nöjer sig inte förrän du antingen blir utbränd eller hittar en vettigare arbetsplats. Cheferna över butikscheferna bryr sig inte om sina anställdas välmående. Man tar bakåtsträvande beslut och ställer orimliga krav på vissa anställda. Telia har också länge värnat över sin såkallad ”Speak up kultur”. Detta då dem påstår sig tycka att det är bra att anställda säger ifrån när dem tycker annorlunda, kommer med idéer och dylikt. Hur blir detta då belönat? Precis som allting annat - inte alls. Den butik som jag jobbade i har nyligen ”sagt upp” fyra stycken anställda för just denna anledningen. Man vill inte ha anställda som ställer krav på arbetsgivaren och man bestraffar dessa anställda därefter. Så som jag och andra av mina kollegor och före detta kollegor har uppfattat det så vill Telia att du alltid ska falla in i ledet och kommer du med idéer som är vettigare och mer logiska än dina chefer så riskerar du ditt jobb. Telia har också en förmåga att sparka kompetenta ledare under omorganisationer för att sedan anställda ledare utan erfarenhet och förmåga att faktiskt leda
FördelarBra kollegor
NackdelarDåliga förmåner, dåliga ledare, orimliga krav, låga löner
2,0
Kundtjänstmedarbetare | Göteborg | 14 okt. 2020
Dålig lön men en bra ungdomskultur
Jag är 21 år gammal och har några jobb med mig i bagaget. Min åsikt som många håller med om på Telia/Teleperfomance är att det är väldigt dålig lön och att andra anställda inte trivs. Telia utbildar nya människor hela tiden för jobb hos dem (eftersom folk säger upp sig hela tiden förmodar jag). Det är extremt mycket att lära sig. Det finns ungefär 16 datorsystem att lära sig, samt regler och villkor. Jag är fortfarande i utbildning/praktik/nesting och i min utbildningsgrupp är vi 10 personer. Alla förutom 3 personer vill säga upp upp sig redan. Vi har gått runt och pratat med andra kollegor och inte en enda säger att de trivs. Folk sjukanmäler sig för de tycker att det är pest att gå till jobbet. Jag vill dock ge en stor eloge till vår utbildare för stort tålamod och engagemang! Jag har en kollega som jobbade på Telias egen kundtjänst där uppdraget inte hade getts till teleperfomance och där ska det tydligen vara mycket bättre. Det är teleperfomances villkor och regler som gör det jobbigt för anställda, inte företagen som har gett de uppdrag att hålla i deras kundtjänst. Kommer du 1 min sent från din rast kommer det räknas in som ogiltig frånvaro. Jag jobbar heltid och har en garantilön på 14.000kr/133 timmar INNAN skatt. Jag tjänade mer på mitt förra jobb när jag jobbade 60-80%. Du får inte ta med dig mobilen in i arbetslokalen, du får heller inte ha några som helst papper, pennor eller flaskor på ditt skrivbord. Du får ha max 2 muggar som kommer från deras egna kaffemask
FördelarKaffemaskin, frukt, trevliga kollegor
NackdelarDålig lön, strikta villkor
1,0
Kundrådgivare | Luleå | 6 sep. 2020
Sök aldrig jobb på Telia
Jag har nu jobbat på Telias kundservice i ganska precis 2 år. Allt handlar om att spara pengar, har nog aldrig varit med om ett snålare företag. De höjer priserna på sina produkter, utan att de förbättrats. De sänker nivån på deras kundtjänst/support genom att varsla kompetent personal eller driva dom till att söka nytt jobb. De tar istället in personal från externa partners, utan vettig utbildning och ingen att fråga om hjälp, då de tog bort kompetenslinorna man kan ringa till, detta pågrund av att det tog för mycket tid från att svara på kundsamtal. De låter istället den kompetenta in-house personalen som finns kvar att städa upp efter dessa kollegor, då kunden behöver ringa tillbaka till oss då de inte fått hjälp. De kan inte heller se att detta blivit ett problem. Utan de tror att anledningen till att det är så långa köer är för att personalen inte tar sin lunch när dom ska och har då börjat ge ogiltig frånvaro, om man blivit fast i ett långt samtal och inte kunnat ta sin lunch när planerat. Finns massor av nackdelar jag kan ta upp med detta företag, men denna kommentar hade inte räckt till. Tex att de ger felaktiga löner, sparkar även ledare eller driver dom till uppsägning (har haft 6 chefer på 2 år), dåliga löner för jobbet man gör (ingen ökning ifall man får fler utbildningar/är mer kompetent), dåliga arbetstider, orimligt höga säljkrav, orimligt höga krav på bra siffror i övrigt osv. Hade bytt jobb för länge sedan om det inte varit för att detta jobb gett mig en depr
FördelarBra kollegor, jobbtelefon/abonnemang och gratis Telia Play
NackdelarAllt annat
4,0
orderläggare | Göteborg | 30 sep. 2015
Trevlig arbetsmiljö och arbetskollegor, har varit trygg att arbeta hos Telia och haft chansen till kompetensutveckling
Har som oftast varit roligt att gå till jobbet på morgonen. När dagen var slut, så gick jag oftast inte hem innan jag var klar med det jag höll på med. Detta gjorde jag bara för att jag tyckte det var roligt att jobba och att ha ordning och reda runt omkring mig. Har fått lära mig mycket under mina 38 år på Televerket/Telia. Både att tala med kunder i telefon, lärt mig många nya datasystem, arbetat i projekt och att eget ansvar. Ledning har oftast varit bra. Har sett till min kompetens och tilldelat mig nya arbetsuppgifter som dom förstod att jag klarade av. Det är väl därför man har stannat i så många år som man har gjort för man har tyckt att det har varit roligt. Mina arbetskollegor har varit bra, mycket beror på att dom att man har tycket att det har varit roligt att gå till jobbet. Att man har fått arbetat med uppgifter som man inte kände sig bekväm med, men "alla jobb" måste ju göras. Då fick man göra det bästa av situationen. Det bästa med jobbet har varit att man har haft möjlighet till att utvecklas som person, har fått arbeta med frihet under ansvar.
FördelarGratis läkarvård, billigare telefonabonnemang, utöka kompetens
NackdelarMånga gånger har det varit allt för mycket att göra
1,0
Butikssäljare | Göteborg | 14 nov. 2019
Extremt själviskt företag
Efter jag vart här 1 år har det vart den sämsta arbetsplatsen jag någonsin kunnat tänka mig. Det börjar med att de anställer timanställda och lovar dom fast anställning senare, vilket aldrig kommer hända. Du får 2 dagars utbildning som du inte lär dig någonting på sedan får du lära dig allting helt själv. Sedan börjar man i butiken och kunderna kommer in i butiken. Varje dag får man skäll av kunder för att företaget gör ett pissigt jobb. Höjer priserna, fulsäljer, vägrar hjälpa befintliga kunder då allt handlar om nya kunder och deras kundtjänst som har väntetid på 5timmar vägrar hjälpa kunderna eller väldigt ofta faktiskt lägger på luren på kunden. Samtidigt som man försöker hjälpa kunderna så har man en budget att man måste sälja för helt sjuka mål varje dag, når du inte det varje dag i en månad får du ingen provision alls, och då står du där med en helt sjukt låg lön. Cheferna i butikerna är folk som aldrig vart i butik innan och inte vet hur det fungerar, de sitter bokstavligt talat och rullar tummarna om dagarna och tjatar om hur man måste sälja mer, men inte hur. Kort sagt, börja inte jobba här.
Fördelarpersonalabonnemang och sjukt härliga kollegor
Nackdelarhelt ärligt, allt annat
2,0
Av-tekniker | Växjö | 10 aug. 2017
Ett bra kundfokus
En vanlig dag innebär att ha hand om inkommande enheter från verkstaden och utgående enheter till användare. Hantering av kostnadsförslag, svara på inkommande mail och även en del mobilitetssupport. Jag har lärt mig jätte mycket på dessa 19 år som både tekniker och ansvarig för stafettjänsten. Som tekniker så har man lärt sig att kunna guida kunden för att lösa problemet både genom uppkoppling och direkt till kunden. Man har lärt sig att kunna lägga sig på kundens kunskaps nivå för att snabbt ge en bra service. Det jag har lärt mig som ansvarig för Stafettjänsten är att kunna skapa flöden och rutiner per företag, skapa guider för att under lätta för kunden när dem ska konfigurera sin mobila enhet och hantera den administrativa biten på ett smidigt sätt som ex kostnadsförslag, inventering, beställningar. Den svåraste med mitt jobb är att det är företagsanpassat och det gör att man måste ha koll på varje enskilt företag vad dem har valt för rutiner och konfigurationer på mobila enheterna. Det är det som också gör att det blir en variation och många utmaningar som jag tycker det är det bästa med mitt jobb.
FördelarKickoff varje år
2,0
Kundrådgivare | Luleå | 12 okt. 2018
Okej förmåner, allt annat är undermåligt.
Du har ett tjänsteabonnemang att nyttja privat, samt tillgång till samtliga TV-kanaler via Telia Play-appen. Det är väl det som är bra. Annars präglas arbetet på Telia av att känna sig som ett försöksdjur. Du kastas frekvent från passtider på 6 timmar en dag, till 7,5 timmar nästa dag, till 9 timmar nästa dag, sen en ledig dag på en torsdag, för att avrunda veckan med ett stängningspass på 7 timmar en fredag. Finns inget som helst kontinuitetstänk, och det märks att man är där för att utnyttjas till MAX. Finns nästan noll möjligheter att avancera uppåt. Det du kan bli nuförtiden är "Senior medarbetare", vilket innebär att du får medlyssna med dina kollegor ibland, allt för att hjälpa dem att använda den käcka "Teliadialogen" bättre. Den här Teliadialogen är vad största delen av din bonus baseras på f.ö. Så... om du gillar att slava, prata enligt ett manus, ha noll kontroll över din vardag samt gillar att slicka uppåt och sparka neråt (för att ha ens minsta chans att lämna kundtjänst/support), då är Telia THE PLACE TO BE.
FördelarOkej förstajobb efter gymnasiet.
NackdelarDåliga arbetstider, dålig lön, litet utrymme att avancera uppåt, du får inte ha en personlig dialog.
1,0
Kundtjänstmedarbetare | Norrköping | 19 apr. 2021
Katastrof
Ledning katastrof. Man får tycka och tänka precis som man vill. Så länge man tycker som ledningen. Passar det inte så kan du gå. Det är kulturen på kundtjänsten. Ledningen väljs utifrån vem som fjäskar mest. Samt roller. Kompetens är ingenting dom lägger värde i. Så länge du ler och säger vad dom vill höra så är du golden. Dom predikar högt i tak. Vilket inte stämmer. För när du väl har högt i tak och säger vad du faktiskt tycker. Och ger någon form av kritik. Så kommer dom med en varning från HR där det står en massa skit om dig som inte är sant. Men dom är i ledningen så ditt ord betyder inte ett skvatt. Dom i princip säger. "Kolla vad vi har på dig" va tyst nu eller så blir det värre för dig. Och många kollegor väljer då att hålla tyst av rädslan. Men skadan är gjord. Du blir behandlad som smuts tills dom får som dom vill och du lämnar jobbet. Ledningen styrs av barn som låtsas arbeta. Dom försöker låtsas som att dom har mycket att göra. Men alla vet att det är BS. Dom snor pengar från företaget bara kan man säga. Så tycker du om dålig lön, orättvisa och liberala maskar till barn ledningen. Då är Telia för dig! Lycka till
FördelarBra kollegor
NackdelarAllt annat
3,0
Diverse olika ledarroller | Göteborg | 21 okt. 2013
Erfarenhet av att leda i med- och motgång
Det roligaste i mina ledarbefattningar på Telia var att jag fick vara med och bygga upp nya strategiska arbetssätt. Det innebar att jag fick utveckla medarbetarna för att få dem att tänka i nya banor och sedan förändra sitt arbetssätt. Att även vara med och utveckla relationer med kunder och samarbetspartners var en annan dels om jag trivdes väldigt bra med. Den svåraste delen i jobbet var att få av de förändringar som gjordes hann sätta sig ordentligt innan vi skulle förändra igen. Långa och jobbiga processer som i slutändan inte ledde någonstans var vardagsmat. Det var också väldigt svårt att få ledare på högre nivå att våga ta beslut. Genom ständiga nerskärningar föddes en rädsla i organisationen "nästa gång kan det vara jag" Det skapade ingen förändringsvillig och nytänkande organisation utan istället bevakning av det egna jobbet. 2007 var jag själv med och lade ner min avdelning. En tuff resa, men också otroligt lärorik. I samband med detta blev jag nominerad till årets chef av tidningen CHEF.
FördelarMycket bra förmåner
NackdelarSvårt att påverka
4,0
Chef | Göteborg | 25 apr. 2013
Bra karriärmöjligheter
Ett bra företag att arbeta för. Eftersom företaget är så pass stort så finns det bra karriärmöjligheter för den som är duktig. Som stödteamsledare har jag haft hand om handläggarstöd som stöttar och tränar handläggare i Telias kundfront. Handläggarstöden var spridda på fem orter, varpå jag fått resa en hel del samt arbeta med telemöten och videokonferens. Under tiden så har jag och en kollega fått vara med och omplementera förbättringsarbetet (LEAN) i kundfronten där vi identifierat, analyserat och hanterat avvikelser och förbättringar. Ledningen har under min tid bytts ut ett flertal gånger, men idag så arbetar man med fokus på kunden och att servicen ska vara bra. Det är enormt roligt att jobba med det eftersom det syftar till att bli så bra som möjligt. Har under tiden haft riktigt bra kollegor och medarbetare. Det svåraste med jobbet har varit att hålla koll på 35 medarbetare på fem orter. Det blir lätt att man inte hinner med allt som kommer.
Fördelarkarriärmöjligheter
Nackdelarmånga varsel och neddragningar
4,0
Account manager | Risør kommune | 7 maj 2014
Spennede, gøy, alltid i utvikling med stadig nye utfordringer. Hyggelige og lojale kollegaer. Kortsynt og budsjettstyrt ledelse.
En typisk dag; sjekke mail og dagens gjøremål. Kjøre ut fra hjemmekontor til forhandlerne i distriktet - noe på ad hoc, noe etter månedsplan. Formidling av tidens budskap - for eksempel kampanjer eller faglige nyheter. Verdien av fysisk tilstedeværelse ute i distribusjonen var ikke målbart men var opplevd av alle som meget nyttig. Da andre operatører kuttet ut sine forhandlerkonsulenter fikk NetCom enda mere gehør for at vi fremdeles var der. Deltakelse på avdelingsmøter, divisjonssamlinger, og bransjemesser var også en del av jobben - som kanskje utgjorde 15%. Jeg har lært mye om å holde presentasjoner og å formidle kunnskap/budskap. Jeg har lært relasjonsbygging og hvor mye lojalitet og pålitelighet betyr. Jeg har lært en del om menneskelighet og empati. Mine overordne sjefer kunne variere, men stort sett var de formidler av budskap og organisator av vår salgsavdeling. Ofte veldig hyggelig og medgjørlig. Toppledelsen var bra og inklusiv da NetCom var norsk. Da NetCom ble kjøpt og etter hvert styrt at TeliaSonera, så ble det hele kjedelig. Beslutninger gikk ofte på tvers av det som er fornuftig i Norge, og kortsiktige budsjettmål la premisser for omtrent alt. Konsernet hadde til enhver tid flotte verdier og visjoner som skulle styre selskapets valg og innsats, men de så vi aldri noe effekt av. Tilslutt la de ned satsningen på ekstern distribusjon til fordel for å selge i egne kanaler. Mine medarbeidere var dyktige og hyggelige. Den vanskeligste delen av job
FördelarFirmabil, fri telefon, selskapsbonus. Å kunne styre dagen selv. Regelmessige helsesjekk.
NackdelarMye kjøring (ca Km 45000 i tjeneste pr år).
4,0
Product Owner | London | 11 juni 2014
Always developing and constantly improving
TeliaSonera IC is a Swedish company within the Telecoms market and I am based in the London UK reporting to a manager in Stockholm. This means that the you must to self motivated to ensure that KPI and targets are met. Typical day at work can vary from being in meetings drawing up and defining requirements on a white board to documenting the scope for the next project and presenting it to management. I have learnt a lot about the wholesale telecoms business environment and that business needs to be agile and cost effective to survive and make a profit. This is done by making sure that the gap between IT and the business is brought together by using the knowledge of the business and IT. The management want to be customer centric and require a return on investment with an agile infrastructure that is fit for any market conditions. Co-workers are mostly aligned with the business strategic and will challenge IT transformations which requires the need to be landed and aligned. Mostly they are fun to work with and can have their own quirks but you learn to deal with them. The most challenging part of the role is managing IT requirements and making sure that suppliers are compliant. The challenges that come up on a weekly bases and over coming with with solutions.
FördelarFlexibility
NackdelarCareer Education budget is lacking

Frågor och svar om Telia Company

Hur lång tid tar anställningsprocessen, från första intervju till anställning, på Telia Company?
Frågade 29 nov. 2019
Tog cirka 3 veckor från första kontakt till avtal.
Svarade 15 juli 2022
Ca: 1 år. Var tvungen att via AF praktisera hos Telia innan praktiken övergick till anställning. Under den perioden insåg jag dess sanslöst dåliga personalpolitik, men jag var tvungen att bita ihop då jag varit arbetslös under en längre period! Kort sagt., man blir utnyttjad!
Svarade 4 aug. 2020
Vilken klädkod gäller på Telia Company?
Frågade 29 nov. 2019
Business casual
Svarade 15 nov. 2020
Ingen klädkod. Vanliga kläder.
Svarade 14 okt. 2020
Vilka möjligheter till karriärutveckling erbjuder Telia Company?
Frågade 19 apr. 2021
Hög omsättning på personalen och byten av tjänster internt.
Svarade 15 juli 2022
Om du slickar tillräckligt mycket röv och säljer din själ har du möjlighet att bli Team leader men efter det så verkar samtliga inom bolaget aldrig plockat upp en telefon i hela sina liv.
Svarade 11 juli 2022
Vad uppskattar du mest med att jobba på Telia Company?
Frågade 15 nov. 2020
Kollegorna var trevliga, dock inte långvariga…
Svarade 28 feb. 2022
Man möter olika personer. Vissa är hjälpsamma.
Svarade 2 mars 2021
Hur såg intervjuprocessen ut på Telia Company?
Frågade 6 sep. 2020
Jag hade en videointervju med tanke på corona men även för att jag just då bodde i en annan stad.
Svarade 14 okt. 2020
”Speeddating” med enskilda intervjuer på 10 minuter på arbetsförmedlingen. Gick vidare till en intervju på Telia kontoret.
Svarade 6 sep. 2020