Trivdes jättebra hela tiden när jag jobbade nattskift. Sen blev jag flyttad till monteringen och arbetade 2 skift.& trivdes inte alls där.Fick ej byta
Jag trivdes så otroligt mycket på nattskiftet och på kaross-avdelningen och skulle ha gjort nästan vad som helst för att få chansen att börja arbeta där igen. Tyvärr blev jag som så många andra uppsagda.. Jag fick då chansen att arbeta på Scania i Laxå.Jag trivdes bra och fick erbjudande om anställning som jag hade tagit om jag inte samtidigt blev erbjuden att arbeta på Scania i Oskarshamn. Jag sa att jag var intresserad av att jobba natt på karossavd eller att köra truck men blev placerad på monteringen och 2skift som inte alls passade mig så jag bad flera gånger att jag skulle få förflyttning till någon annan avdelning men det gick ju att ordna så det slutade med att jag fick sluta arbeta på Scania. Jag tycker det är mycket dåligt att jag inte fick något annat arbete när jag vet om att det fanns flera tjänster som de tog in nya människor till och inte spelade det någon roll att jag hade erfarenheter från de arbeten..Nej de anställdae istället de utan erfarehet och som aldrig kört truck tidigare. Jag är så otroligt besviken över hur jag blev behandlad men jag hade ju inte något att säga för det var ju inte jag som anställer folk.Det slutade med att jag fick sluta arbeta på Scania och det är jag fortfarande besviken över.
Fysiskt arbete skänker en tillfredställelse för resten av dagen
Scania är en arbetsplats med en mångkulturell miljö där man trivs och tycker om att arbeta. När jag jobbade på Scania var arbetsuppgifterna mesta dels fysiska, vilket innebar att stående hantera fordonskomponenter. Även om arbetsuppgifterna var fysiskt belastande blev man inte särskilt trött eftersom arbetaren fick alltid rotera enligt en rotationsschema. Här fick arbetaren de första dagarna i arbetet en väldigt bra introduktion till varför denne måste följa en standard, och vilka regler det gäller för den arbetsmiljön som arbetaren befinner sig i.
Det jag har lärt mig på Scania är hur viktigt det är att ständigt förbättra och därigenom arbeta enligt en standard.
FördelarMångkulturell arbetsmiljö, en vilja att ständigt förbättras, bra ledning och effektiva produktionsflöden
NackdelarLite miljöfarlig verksamhet, men scania försöker att ständigt bli miljövänligare
Great company with continuous positive results each year. Lots of opportunities to advance and try different things within the company and management is interested in having the right person at the right place.
Routine duties are often not challenging and management encourage you to take initiative to improve things inside the company. You usually have to create your own challenges.
Work/life balance is what you make of it. Some positions have huge workload, some do not. The amount of hours you spend at the job is not important, but the fact that you fulfill your duties and show that you create added value to the company.
Co-workers are friendly and company culture is good!
Compensation is disappointingly low for a company that does so great from year to year.
FördelarCheap lunch and decent food, Good work/life balance, Healthy company culture, Friendly co-workers, Lots of petrolheads
jag älskade att arbeta på Scania pga att alla var snälla och roliga
dom fick arbetsplatsen att vara en kul plats att längta till. det var segt på morgonen men sedan blev det skönare.
jag praktiserade där under 3 år och fick lära mig en del samt att det alltid finns jobb inom branschen, fick även reda på många saker som jag tvivlade på. så som att ifall jag studerar till andra saker som inte har med fordon att göra men sedan vill arbeta med fordon. kommer det vara svårt att få jobb? kommer man ha glömt allt man har lärt sig?
då brukade min chef säga att man glömmer aldrig det man lär sig. pga att när man ser det så kommer man automatiskt ihåg det.
och att ta sig tillbaka till marknaden är enklare än många andra jobb då det är behov av mekaniker för tunga fordon. SCANIA=BÄST
Det mest spännade med en valig arbetsdag är möten med människor och möjligheten att bidra till att de växer och utvecklas. Det mest utmanade med en vanlig arbetsdag på Scania är just möten med människor. Det jag har lärt mig under dessa år som chef och ledare är att det finns ingen gräns om hur mycket tålamod man ska ha med just människor utan mindsetet är att förklara visa saker så många gånger som det behövs.
Har också lärt mig att jag kommer alddrig att vara fullärd och jag kommer att vara beroende av andra.
Har också lärt mig att jag behöver vara tydlig i mitt budskap´och jag ska inte anta saker utan göra en skillnad mellan att tro och att veta.
FördelarErkännadet för min kompetens
NackdelarViljan att göra mer än vad jag har rsurser till
Jag är nog en rätt vanlig person, andra skulle nog säga att jag är beslutsam och drivande, självständig, analytisk och har fokus på uppdrag och resultat: initiativförmåga, engagemang och en mycket god kommunikativ och pedagogisk förmåga. och är bra på att samverka. När jag ser något som är fel, människor som hamnar i kläm, då måste jag göra vad jag kan för att förändra. Jag har inte alltid så bra tålamod, men jag är uthållig när jag bestämt mig. Det kan många av mina bekanta och kollegor intyga.. är jag snäll med huvudsakliga arbetsuppgifter, att stötta människor för att de ska kunna uppnå proffesionella och personliga mål och skaffa eller bibehålla en känsla av större meningsfullhet i jobbet och i livet som helhet.
Kan du arbeta i ett STORT företag med ett hierarkiskt system där alla ledare älskar att svara på dina frågor och de lägger märke till dig är detta ett bra ställe att jobba på.
Du får fasta arbetsstider, får stundvis slita på arbetet och ibland stressa. Men du får också ett stöd i ditt arbete, så du är aldrig själv. Det finns dagar då du är hemma med full lön.
Den stora fördelen och stora nackdelen med Scania är engagemang. Engagerar du dig i ditt arbete har du massor med stöd, gör du bara det du behöver och går hem får du inget tillbaka.
FördelarBenify, En summa att lägga på valfri aktivitet (typ årskort på gym)
NackdelarOnt om parkeringar, provanställning i 2 år
Bra start på arbetslivet men inte värt det att fortsätta
Stor dubbelmoral, team leader följer inga av reglerna de ska medans de gör kaos med alla som gör det, chefer är alltid på team ledarens sida även om de har fel. Teamledare är väldigt manipulativa och trycker ner dig ofta. Om du skulle feedbacka en teamledare skulle han säga till att göra ditt jobb misär. Går inte att prata med chefen utan att bli stämplad som en bråkmakare. Bara röv slickare får utveckling.
FördelarOm du blir vän med en teamleader kan du i princip göra vad du vill
NackdelarIngen balans mellan privatliv och arbetsliv, man får skit om man blir sjuk, mycket skit från alla håll
Trivvs mycket bra med att jobba i grupp och även enskilt arbete.
Tyvärr så var det mycket dålig ergonomi på arbetsplatsen vilket innebar att min rygg efter 25år på Scania behövde läkas och det har den gjort nu då jag fick tid att träna och styrka musklerna.
Jag fick väldigt ofta ta hand om nyanställda vilket jag trivdes mycket bra med.
Som jag skrivit tidigare var den dåliga ergonomin ett stort problem.
Bästa delen av jobbet var att få arbeta med personer från olika kulturer, lärde mig mycket hur människor fungerar och tänker.
Great workplace with lots of opportunities to grow thru challanges
My workday consist of 15% administration, 15% mettings and 70% Coach-Style Leadership.
Flat organization where everybody can speak to each other regardless of hierarchic position.
I learn new thing every day thru my team, my manager and all challenges we face every day.
The hardest part of my work is to keep up with everything that happends when I'm not at work since its a shift working production plant.
Most enjoyable part for me is to see my team reach set targets and grow as individuals at work.
Causa um grande susto em todo novato ao pisar na mesma, como a cultura sueca é ligada em suas raízes. Todos receptam os outros com um Bom dia, ato simples de educação, mas que em meio á tanto estresse, causa confortabilidade.
Minha função era manter o ambiente do escritório em ordem, desde os armários que continham materiais de mesa, à arquivos; outra também, era a leva de documentos para assinaturas, ou várias outras finalidades. Eram sempre muito diversas as funções, acredito que por se tratar de um estágio, criar layout's para apresentações, ou reuniões, eram os seus diversos, as vezes criava para liderança quando pediam, ou para apresentar um seminário sobre assuntos diversos no âmbito profissional, ao qual eu mesmo apresentava.
Os benefícios que a empresa oferecem tanto ao veteranos, quanto ao estagiários são com obviedade devido ao tamanho da empresa, realmente beneficiam não só pessoalmente, como profissionalmente, como o clube que se encontrava no mesmo local, com a finalidade de trazer saúde e bem-estar para seus colaboradores.
Todos eram tratados com mútuo respeito sem se importar com sua idade ou cargo ou tempo de serviço. Fato é que não são tão adapteis para ouvirem se fores novo, estagiário, sobre um novo projeto de acumulo de tempo dentre o processo de produção, fato.
Enfim, porém a parte mais difícil era decorar o nome de tanta gente que se tinha para entrega de documentos, e como os prédio eram distantes uns do outros, as vezes tornavam-se frustante de ir
FördelarAmbiente de trabalho exemplar, Almoço cedido pelos restaurantes sempre tão bons quanto, Educação dos companheiros de trabalho, Feedback sempre preciso
NackdelarAcesso aos Prédios devido á grande distância dentre, mesmo com frota de ônibus não davam conta.
Altíssimo nível em todos os apectos:pessoal,profissional e social.
Após o café da manha, verificávamos as ordens de serviço e cada profissional se dirigia para sua área de atuação. Em algumas situações minha atuação foi focada para manutenção de impressoras office-set (Centro Gráfico), pois pelo fato de ser uma mecânica de precisão e elementos muito pequenos nem todos os profissionais gostavam da atividade.
Por esta razão acabei me identificando muito com este tipo de trabalho, onde após análise se detectava o problema, retirava a peça danificada, esboçava um croqui e encaminhava a ferramentaria para a confecção de uma peça nova. Após a preparação do componente defeituoso, o mesmo era recolocado reestabelecendo assim seu funcionamento.
Algo muito interessante e gratificante era o bom contato com os operadores das máquinas, pois eles conheciam demais seu funcionamento e qualquer ruído diferente eles indicavam e desta forma nos facilitava demais a resolução do problema.
Aprendi tudo que sei na área, pois tive oportunidade em trabalhar com profissionais muito experientes e o critério de trabalho era mesmo de compartilhar e ensinar tudo que sabiam. Diria que foi minha melhor experiência que pude vivenciar.
Tratando da nossa gerencia sempre preparada e estruturada, proporcionando treinamento e especialização para todos os profissionais, visando assim excelência nos resultados.
A parte mais difícil do trabalho na minha opinião não existia, pois quando gostamos daquilo que fazemos podemos tornar tudo muito gratificante.
Agora a parte mais agradável
Na 1 jaar hier te werken, nog steeds op week contract, mogen vertrekken.
Onbekwame leidinggevenden, onhandig met computerwerk. ( ook hun enige werk die ze doen, buiten om de halfuur een "meeting" houden met koffies en glimlachjes )
Belachelijke regels worden verzonnen van dag op dag. Voorbeeld:
(Om te besparen tijdens de corona periode, hadden ze gevraagt dat je zakken maar 1x dicht niet. Ook 1x per week handschoenen gebruiken. Moet je eens inbeelden dat je hele dag hard werkt. Zorg maar dat uw handschoenen niet kapot gaan)
Ze zetten mensen op locaties waar een toestel vereist is om daar te kunnen "doorwerken" en als je een kleinste toestel aanraakt, worden ze gewaarschuwt met de manager en getekend papieren? (Dit is afhankelijk wie je bent)
Taakverdeling is heel slecht. De rotte appel mag elke dag het stomme werk doen.
Mensen die daar langer werken en elkaars 'cultuur/dialect' spreken worden direct in de watten gelegd door de leidinggevende. Als je daar een contract hebt is het daar een jeugdhuis. Als je vaste functie is met een reach of hef- truck zit je sowiezo goed. Zo kun je ook mensen gaan neerkijken die heel hard elke dag fysiek hun best doen.
Als je er begint, zetten ze je de eerste maand niet bij een toestel. Dus afzien. Ofwel fysiek of mentaal tenzij je een robot bent.
Ik heb heel veel mensen zien komen en gaan. Zodra je in de buurt komt van een "contract" word je vervangen. In dit bedrijf ben je een nummer. Wel kun je veel leuke collega's maken en goede verloni
FördelarGratis Koffie, Water.
NackdelarJe bent een nummer of lievelingsnummer. Zomer is te warm.
Scania isn't all that as they think they are up in their ivory tower... Very long hours, 8am - 6pm Monday to Friday, with an hours lunch. (Which you normally end up working through) Originally no weekend work but you slowly get pulled in to it. Then they moan that you`ve claimed overtime! They are very good at making you feel guilty, especially if you say no. If you wish to go part time, it seems to be different for who you are and what branch your at. Not all branches are open at the same times but someone with less hours then you may be on much better money! Not worked out equally at all. The hardest part of the job is dealing with other co workers who don`t do their job and leave you to clean up after them, happens everyday! Yet somehow they seem to be the adored ones?! People high up haven't got a clue at what really goes on and happens in a workshop on a daily basis, sometimes it feels like they are against you. My general manager is a someone I would class as a friend, but higher up... well, you can probably guess my thoughts from my review. Most enjoyable time of my day is 6pm when I leave. I love my job, i just don`t love the way its run and the people running it..and the long hours. Sometimes it feels like you are just a number and unappreciated. I can say I have learnt A LOT from my experience at Scania, some good, some bad. However, I wouldn't recommend joining the team. You WILL be overloaded on work, working long hours and unappreciated.
Fördelarcar scheme, pension scheme
Nackdelarlong hours, appreciation, not very good money, unfair
3,0
Monteur Assembleur (H/F) | Écouflant (49) | 31 mars 2017
Une usine comme les autres...
Pendant très longtemps Scania a joui d'une extraordinaire réputation. Scania déclarait avoir un mode de management unique en France. Un esprit de collaboration reposant sur le respect de l'individu de l'ouvrier au PDG. Manifestement, cela a été vrai. Aujourd'hui, sans doute sous la pression de son nouveau propriétaire (Volkswagen), le management est celui de n'importe quelle autre entreprise. Ni meilleur ni pire qu'ailleurs. Mieux vaut être prévenu pour ne pas être déçu. La mauvaise réputation actuelle de l'entreprise vient essentiellement de l'écart entre ce qu'imaginaient les gens et la réalité.
L'usine est propre et l'atelier est chauffé (ce qui est suffisamment rare pour être souligné). L'ambiance varie beaucoup selon les postes. Pour ma part, j'ai eu beaucoup de chance et me suis retrouvé dans un cadre collectif vraiment positif. D'autres collègues n'ont pas eu ma chance et se sont retrouvés dans des secteurs où l'ambiance était très tendue...
Au delà de ça, le travail en lui-même n'est pas très compliqué et les cadences restent acceptables (il faut un temps d'adaptation mais rien d'insurmontable). toutefois, les tâches peuvent vite semblées ennuyeuses et répétitives. Rien de rebutant pour quelqu'un d'habitué au travail en ligne. La sécurité est correcte et de vrais efforts semblent en cours.
FördelarAtelier chauffé et restaurant d'entreprise de qualité et peu cher
NackdelarAmbiance très dépendante de votre affectation.
Empresa que extrai o seu melhor, incentiva a sempre melhorar
Em um dia normal de trabalho,era um desafio constante, onde você sempre era incentivado a utilizar a inteligencia para melhorar a condição de produção e do seu bem estar, a empresa te deixava a vontade para expor suas idéias e o trabalho em equipe era sempre muito exaltado, aprendi toda minha base na parte mecânica, de metrologia e qualidade, aprendi a lidar com máquinas de grande e médio porte, obtive experiência em montagem mecânica e manutenção de câmbios e eixos para caminhões, obtive amplo acesso a ferramentas de qualidade, como PFMEA, diagrama Ishikawa (espinha de peixe), e ferramentas de produção como kaisen, kanban, clean production, e 5S.
A direção e a gerencia procuravam ao máximo nos deixar a par da evolução da fábrica, nos incentivavam a ter uma vida saudável fora e dentro do ambiente fábril, a equipe de trabalho era uma equipe de fácil socialização, onde todos buscavam em comum o trabalho o mais limpo e seguro possível e sempre buscavam em união resolver os desafios diários que apareciam, a parte mais difícil do trabalho era a exaustão e o cansaço, e a rotina em que éramos submetidos, a parte mais agradável era estar sempre em constante desafio, a equipe de trabalho, e ter um grande auxílio pra seu bem estar fora e dentro da empresa
FördelarPlano de carreira, Benefícios, Ambiente de Trabalho
Fijne job maar hogedruk qua productiviteit (op mijn afdeling)
Een doorsnee werkdag op Scania begon meestal met een briefing van de teamleaders. Hier werd een taakverdeling voorgesteld en hoe Scania er globaal voor stond op cijfermatigvlak qua aantal orderlijnen, Service level agreement, aantal ongevallen,...
Vervolgens schrijven we op de computer een job uit. Op mijn afdeling wordt er gepicked met voice. We nemen de juiste colli op basis van het aantal kilo's en de grootte van de goederen. Eens alle goederen verzameld zijn, dienen we de colli's transport klaar te maken. Deze worden op hun plaats gezet en worden hierna op de vrachtwagen geladen.
Scania was mijn eerste echte ervaring op logistiek vlak. Ik heb hier de processen leren kennen die een product moet doorlopen om tot bij de eindklant te geraken en ik heb er zelf deel van mogen uitmaken. Het moeilijkste aspect van de job voor mij persoonlijk, was om op tempo te blijven op vlak van orderpick snelheid. De voice technologie die Scania heeft geïntegreerd werkt niet altijd optimaal waardoor dit kan tegenwerken. Een pluspunt van de job was de variëteit en de verscheidenheid aan taken. Soms mocht je al eens naar een andere werkzone waar je dan weer in contact kwam met andere processen en andere werktuigen. Kortom het was een fijne werkervaring.
Buena empresa para trabajar, con valores institucionales claros, buen ambiente con los compañeros
Los dias son dinámicos, con muchos llamados y atención de clientes externos e internos, la intensidad del trabajo es constante, muchos requerimientos y necesidades, consultas por precios y costos son a diario, hay que estar sumamente inmerso en cada operación, validando y supervisando las acciones para lograr el objetivo final.
La interrelación con los colegas es constante, tanto para la coordinación de trabajos como de consultas del tipo financiero, el trato es cordial y de mucho respeto.
La presión de trabajo y objetivos puede generar roces, lo difícil es lograr y conciliar los deseos y solicitudes para llegar a acuerdos.
Lo que me gusto de Scania, es la posibilidad de desarrollarme en diferencia áreas, desde la Financiera como Jefe de Crédito y Cobranza hasta el área Comercial como Jefe de Operaciones de Venta, que a pesar de parecer opuestas, me aportaron conocimiento de dos puntos de vista, lo que me ha ayudado en mi crecimiento como profesional.
FördelarBeneficios de Seguros medicos, la posibilidd de capacitacion constante
NackdelarLas gerencias alejadas de lo cotidiano, al ser cambiadas cada 5 años, no le da oportunidad de conocer a su gente, le falta cuidar la experiencia del personal mas antiguo.
A fantastically powerful multi-national brand, steeped in tradition.
Loyal to clients and eager to innovate new ways to create transport solutions for its customers.
My typical day at work entailed following up the previous day's results - income and expenses - in line with the monthly and yearly targets and forecast. Meeting with my Department Heads to address current / urgent issues and to brainstorm and discuss new ideas in a relaxed forum. Customer visits were planned and executed, allowing the Dealer to regularly interact and address customer needs. I also set the trend in terms of following up on compliance and CRM issues.
I was Top Management in the Dealer (reporting to a National OEM), my co-workers were driven, focused and dedicated to me and the goals set by the organization.
I enjoyed working with Fleet Clientele (Truck / Bus and Industrial Marine), within an environment that was disciplined, yet supported creativity.
I learned much about risk management and interacting with a diverse range of clientele (owner's and operations managers, as well as their staff), as well as the urgency required in a fleet operations / transport business.
I enjoyed the product and working here.
FördelarAutonomy in decision-making
NackdelarBeing available after-hours
Frågor och svar om Scania
Vilka förmåner erbjuder Scania?
Frågade 28 maj 2020
Bonus. Friskvårdsbidrag. Egen hälsocentral. Gym. Diverse schemalagda aktiviteter inom hälsa och träning.
Svarade 17 sep. 2023
Massor
Svarade 13 jan. 2023
Hur ser semesterpolicyn ut på Scania? Hur många semesterdagar per år kan man ta ut?