Scandic hotels

Jobba på Scandic hotels: Företagsöversikt och recensioner

Scandic hotels
Scandic hotels
3,8
156 recensioner
Bedömningar för Scandic hotels
3,8
Genomsnittligt betyg utifrån 156 recensioner på Indeed
3,6Balans mellan arbete och fritid
3,5Lön och förmåner
3,5Jobbsäkerhet och befordran
3,6Ledning
3,8Kultur
Huvudkontor
Scandic Hotels Group AB Besöksadress: Sveavägen 167, Stockholm Postadress: Box 6197, 102 33 Stockholm
Anställda
Över 10 000
Omsättning
1 miljard till 5 miljarder (USD)
Bransch
Restaurants, Travel and Leisure
Nöjd med lönen
60%
av de anställda är nöjda med sin lön
Baserat på 267 recensioner

Recensioner för Scandic hotels

Samlade recensioner för Scandic hotels

1,0
Reasturang och frukostbiträde | Umeå | 2 dec. 2017
Väldigt stressigt och dåligt planerad arbetsplats
Har aldrig blivit behandlad så dåligt som på Scandic Umeå och detta pga ledningen! Man mår inte bra på den här arbetsplatsen, kollegor har gått in i väggen,fått permanenta arbetsskador men framförallt mått psykiskt dåligt pga hur man behandlar sin personal trakasserier och dåliga arbetsscheman är standard! Fusk med intjänade lediga dagar, inga pauser, man sitter i skiten VARJE dag, Alltid dåligt bemannat,övertid som man aldrig får betalt för,chefer som verkligen inte borde ha personalansvar eller ens vara chefer,löjligt låga löner. Dåligt planerat väldigt ofta så saknas det råvaror så att personal får fara och handla eller så är inte saker förberedda eller gjorda i tid så att allting blir förskjutet. Det är verkligen dagisnivå på denna arbetsplats då ingen tar ansvar för någonting alls och när folk väldigt ofta sitter i skiten då det blir stressigt så blir det väldigt dålig stämning och kollegor blir väldigt otrevliga å aggressiva mot varandra speciellt många kockar som inte kan hantera sitt humör! Folk som har erfarenhet och har jobbat länge har slutat då den här arbetsplatsen inte kan ta hand om sin egen personal så personalomsättningen är väldigt stor här då dom flesta slutar då dom inte orkar längre och söker sig vidare så fort dom hittar någonting annat som är bättre. Hotell ledningen är oseriös dom hittar på en massa skit om personalen och snackar en massa skit. Det enda positiva med jobbet var billiga hotellnätter som man bara fick tillgång till om m
FördelarBilliga hotellnätter
NackdelarDålig hotell ledning, dåliga arbetstider, dålig lön, elaka chefer
4,0
Chef | Alvik | 22 nov. 2018
Många beslut från det lilla till det stora
Jag är en transparent ledare som inser vikten av att involvera avdelningscheferna för att kunna nå framgång. Självfallet finns det saker man måste vänta med att involvera sina medarbetare i fullt ut men det kan göras på ett smart sätt för att göra övergångar i beslut så smidiga som möjligt. Min typiska arbetsdag är inte alltid typisk eftersom det ofta involverar både gäster och medarbetarfrågor som dyker upp utan förvarning. Men jag går i princip alltid runt alla avdelningar på hotellet på morgonen, hälsar och kollar hur allt är. Därefter är det oftast morgonmöte med dagens agenda. Daglig ekonomisk uppföljning. Möte med mina avdelningschefer. Vara behjälplig i drift om det krävs. Kolla upp gästnöjdhet och följa upp antingen med gäster eller stämma av hur det hanterats. Veckomöten med avdelningar avseende ekonomisk strategi och försäljningsaktiviteter. HR-frågor och arbetsmiljöfrågor följs upp veckovis. Kulturen är grundad i delaktighet i beslut oavsett medarbetare. Alla ska och känner sig viktiga och delaktiga. Varje individ tillför något och alla jobbar mot samma mål. Svåraste delen är nog att få varje individ att verkligen förstå hur viktig hen är för helheten. Men att ge tid till detta på olika sätt är extremt viktigt för att få företaget att växa och stå ut från andra. Den bästa delen är när man känner att man når fram och att det börjar hända magiska saker som kommer från alla håll i organisationen och att medarbetarna verkligen andas att de trivs med arbets
FördelarGemenskap och möjligheter att växa i ett stort företag
NackdelarLedarskapet kan skifta enormt när nya chefer tillsätts
4,0
Frukostvärdinna | Göteborg | 24 sep. 2020
Produktiv och rolig arbetsmiljö
En typisk arbetsdag på frukosten för mig på en vardag, kommer till jobbet vid 6:15, pratar lite med nattreceptionisten i 5 min sen går jag och byter om och stämplar in vid 6:29 då jag börjar 6:30. Så när jag ser mina kollegor säger jag god morgon och frågar hur dem mår, sen går jag ut i restaurangen och kollar runt för att se hur det ser ut och säger även god morgon till gästerna och hälsar dem gästerna som går att ha en trevlig dag och välkomna åter. Sen stänger vi vid 9:30 ungefär, och då blir det att ta ut alla vagnar och ta in all mat och all disk så vi kan dela in oss, sen är det bara att städa och fylla på saker i restaurangen, diska all disk och fylla på all mat för nästa dag. 30 min innan vi slutar ser vi till att blir klara med allt och städa inne i köket, sen är det lunch och då slutar vi. Jag jobbade med ett gäng jätteroliga kollegor och jag lärde mig så mycket av dem. Det svåraste delen med jobbet var ju i början då man skulle lära vart allt låg och vart allt skulle ligga, och hur man skulle lägga upp pålägg och grönsaker snyggt på en tallrik eller man skulle göra äggröra, men efter ett tag så blev det lättare och lättare då jag hade alla mina kollegor som stöttade mig och visade mig hur jag skulle göra det.
FördelarGratis frukost, fick testa på att få jobba på olika avdelningar
NackdelarLönen är inte den bästa
3,0
Serveringspersonal | Linköping | 24 juli 2017
jobbig miljö
* Tar hand om de varma och kalla på frukosten och när jag inte är där så är jag i serveringen. När det är Lunch så dukar fram glas och fixar allt till lunchen. tex fylla på vatten,hålla kolla på sallads buffen och den varma maten, och ha ett samarbete med kockarna. * Har lärt mig mycket hur man bemöter kunder , samarbete med arbetskollegorna och tagit mer ansvar. Lärt ut sommarvikarie och nya arbetskolger hur vi jobbar. Mycket samarbete med alla så det ska flytta på. * Arbetskollegorna är snäll roliga och prata glada , men inte super bra på samarbete tillsammans . mycket kaffe pauser eller spring på toaletterna. cheferna borde ta lite mer ansvar för nya arbetskollegor / sommarvikarier och visar hur det går till att jobba. visa vad som är rätt och fel på jobbet , visar tex hur kassan eller kaffe sumpen byts ut. Ta hand om sina varor som kommer in och inte låta dom stå några timmar innan de kommer in sina kylar som dom ska in i. * De svåraste med mitt jobb är att man måste ha mycket koll på maten / kalla till frukosten. så det räcker till dagen efter. *De bästa med mitt jobb är att man får träffa nya gäster och får prata med dem . Sen en dag när alla verklige kan jobba tillsammans och arbete i hop.
Fördelarfinns alltid nått att göra på jobbet.
Nackdelarkan ej sammarbeta
4,0
Driftstekniker | Göteborg | 3 okt. 2012
Intressant arbetsmiljö med stort fokus på tidsoptimering
Jag tycker att Scandic i stort är ett mycket bra företag som jag har mycket respekt för men jag märker att det läggs mycket energi på att spara pengar på att minimera personalen och dess arbetstid samtidigt som det läggs väldigt mycket pengar på att ta in tjänster utifrån. Jag tror att Scandic (och andra företag som jobbar på det här sättet) snart kommer att märka den hårda vägen att detta inte är ett hållbart arbetssätt. Jag tror även att det kommer visa sig vara katastrofalt att personalen får det ännu stressigare och samtidigt värderas sämre. Vissa avdelningar hetsas och stressas av avdelningschefer som inte har någon erfarenhet av arbetet som görs på avdelningen de faktiskt är har ansvar för. Många saknar kunskap och har svårt att se helheten av gästernas upplevelse vilket är väldigt synd. Det har troligen blivit fel i rekryteringen i många fall.
Fördelarstarkt varumärke, trogna gäster, mycket bra projekt på horisonten
Nackdelardelvis dålig ledning på lokal nivå, fel personer på fel platser, konstiga prioriteringar.
3,0
Lokal vårdale | Stockholms Län | 9 feb. 2017
Produktiv och rolig arbetmöljo
Enligt mig ta egna initiativ är min bästa intressant, även om är Jag bra att jobba i gruppen, jag kan också tar min egna ansvar. så min vanliga eller typisk arbetsdag är det som beror på vilken tid ska jag börjar jobbar, jag förbereder mig i tid innan jag går till arbetet. jag gillar att lär mig ett nytt saker alltid på jobbet, därför bruka jag fråga mycket om någonting som jag är inte säker till. Jag tycker om mycket att hjälpa andra Till exempel min kollegor och jag kan jobba och utföra mina uppgifter utöver mina förväntningar. min svåraste delen av jobbet är när någonting fel hände på jobbet och personen tala inte till mig inställt till min chefen.Jag tycker att de bästa är när man kan prata med mig direkt inställt av min chef, För att lära vi alla från våra misstag, om jag vet inte vad jag har gjort fel, jag kommer att inte lär min misstag. så min bästa är när kollega eller andra person säger direkt till mig min fel. det betyder att jag kommer att lära nya saker.
Fördelarrabatter om gymkort
NackdelarInte pålitlig och de lyssnar inte på sina anställda.
3,0
Husfru | Trollhättan | 15 juli 2012
En ljus fin arbetsplats med många förmåner.
Arbetsfördelning för städets otroligt possitiva och stolta personal, de flesta med utländsk härkomst. Planering av nästkommande dagars personalläge och ringa in personal vid behov. Planeringen sker i ett dataprogram som heter Timeplan (detta är det svåraste för mej eftersom det ingår mycket mer än bara personalplanering), godkännande av arbetstider. Beställning av alla möjliga varor för i stort sett hela hotellet, Kontering av fakturor, städning ca 3tim. Jag har lärt mej att hotellmiljön är otroligt stressig och att en arbetsdag oftast varar 11 tim. Har lärt mej att de icke svenska medarbetarna är otroligt possitivt inställda till arbetet och är otroligt stolta över sitt jobb. Den svåraste delen är att proritera arbetsuppgifterna under stress. Det är en ljus och fin arbetsmiljö med många glada medarbetare på alla avdelningar.
Fördelarbra pris för mat under dagen. 6 v sem. friskvårdsbidrag. rabatterade hotellnätter.
Nackdelarhinner ej ta den rast man så väll hade behövt som ny. upplärningen är inte så bra.
3,0
Receptionist | Slussen | 13 mars 2017
Trevlig arbetsplats, mindre trevligt ledarskap
Trevlig arbetsplats men fina och engagerade kollegor, dock inte så bra ledarskap och detta orsakade då problem på arbetsplatsen. Jag lärde mig otroligt mycket på väldigt kort tid tack vore kollegorna. Tuffaste var att möta frustrerade gäster och hantera det bra. Det bästa var också gästerna fast de trevliga och tacksamma. De som var högre uppsatta betedde sig drygt till en början men började mer och mer släppa till. Träffade aldrig någon VD eller annan hög uppsatt person för företaget. En arbetsdag gick ut på att stå i receptionen och ta emot alla gäster samt att hålla koll på mail och telefon. Det är mycket man gör som ingen gäst märker, mycket tufft jobb är "behind the scens" (som fakturor, underlag, betalningar mm). Man jobbar oftast två men ibland ensam då det är lite folk. Sedan har man på vardagar hela kontoret med alla på bokningen bakom sig.
FördelarLunch och middag får man från hotellet.
NackdelarEndast 30 min rast om man jobbar morgonpass. Annars ingen rast alls.
4,0
Frukostvärdinna | Gävle | 9 feb. 2016
Bra arbetsmiljö, gav mycket kunskap och trevliga kollegor.
En typisk arbetsdag på Scandic är att jag åker dit tidigt på morgonen. Byter om, dricker mitt kaffe, äter frukost sen när frukosten öppnar så ser jag till att all frukost finns framme i frukost buffén. Under arbetspasset så tar jag bort tallrikar, säger godmorgon och ser bara till att allt går som det ska. Jag har lärt mig att bemöta kunder väldigt bra, och även att jobba i snabb takt. Jag fick ledning av min handledare Denice första dagen, sen dess har det bara flutit på. Mina arbetskollegor är roliga, trevliga, hjälpsamma och lätta att arbeta med. Den svåraste delen av jobbet lär nog vara att försöka att alltid hålla tempot. Det finns lugna dagar, stressiga dagar och väldigt stressiga dagar. Den bästa delen av jobbet är att det är en härlig stämning, härlig arbetsmiljö och att vara bland människor.
FördelarGratis frukost, bussarna går ofta dit och hem.
NackdelarInga förmåner
1,0
Servitör / Servitris | Trollhättan | 18 apr. 2017
Börja aldrig jobba här
Har aldrig blivit behandlad så dåligt som på scandic Trollhättan och detta pga ledningen! Man mår inte bra på denna arbetsplats, kollegor har gått in i väggen,fått permanenta arbetsskador men framförallt mått psykiskt dåligt pga hur man behandlar sin personal (och då är detta unga människor vi pratar om!?!) Fusk med timmar, svårt att hålla vad de lovar, man sitter i skiten VARJE dag, dåligt bemannat, inga raster där mat är inräknat, övertid varje pass,chefer som verkligen inte borde ha personalansvar eller ens vara chefer,löjligt låga löner...nä ursh listan kan göras lång! Det är verkligen dagisnivå på denna arbetsplats! Jag stod ut i 1,5 år men sa sedan upp mig tillsammans med en handfull andra som inte heller orkade mer. De söker konstant personal här då de inte kan få folk att stanna, så gör dig själv en tjänst..SÖK EJ du förtjänar bättre jag lovar!
FördelarInga
NackdelarIngenting funkar här
5,0
Receptionist | København | 13 nov. 2017
La mia prima vera esperienza lavorativa
C'era sempre molto da fare, come succede in tutte le reception degli alberghi Ho imparato a stare sia sul Front che sul Back office La gestione dell'azienda aveva sempre tanta considerazione con i lavoratori Era molto bello lavorare con persone di diversi punti della Scandinavia, era altretanto bello avere clienti di diversi paesi, sopratutto quelli della Danimarca, la Norvegia e la Svezia La parte più difficile del lavoro era gestire lo stress, il dover fare tutto mentre venivo "interrotta" dai clienti, insomma era la cosa naturale in albergo, solo che io ero giovane ed era la mia prima volta. Una volta ho imparato a gestire il tutto mi sono goduta il lavoro. e sono cresciuta come persona ma anche a livello lavorativo. La parte più piacevole del lavoro era parlare diverse lingue, confrontatmi con gli scandinavi, conoscere una cultura molto diversa a quella del sud dell'Europa
FördelarLo stipendio
NackdelarIl trasporto, stavo un'ora ad arrivare al posto di lavoro

Frågor och svar om Scandic hotels

Vad uppskattar du mest med att jobba på Scandic Hotels?
Frågade 20 apr. 2020
Kollegorna
Svarade 10 nov. 2021
Jag blir rölig på jobbet scandic hotel Väldigt skönt att jobbar på scandic hotel
Svarade 26 juni 2021
Vilken typ av frågor ställdes under din intervju hos Scandic Hotels?
Frågade 25 jan. 2020
Klarar jag av stressig miljö, jobba helger, vad har du för erfarenhet
Svarade 12 aug. 2021
vilka mina erfarenheter var
Svarade 19 aug. 2020
Hur fick du din första intervju på Scandic Hotels?
Frågade 21 nov. 2019
Fick Praktik
Svarade 17 dec. 2020
Jag hade min praktik där under mitt sista år på gymnasiet, så efter 3 dagar på min första vecka som praktikant blev jag erbjuden ett sommar jobb och se började jag bara att jobba som extra.
Svarade 24 sep. 2020
Hur lång tid tar anställningsprocessen, från första intervju till anställning, på Scandic Hotels?
Frågade 17 dec. 2020
Minns ej !! Några veckor
Svarade 10 nov. 2021
at onece.same day.
Svarade 22 mars 2021
Vilka råd skulle du ge VDn för att förbättra Scandic Hotels?
Frågade 15 okt. 2020
Glöm inte vilka det är som representerar företaget och vilka som gör grovjobbet. Arbetet kan kännas väldigt otacksamt många gånger och det tar ner motivationen för medarbetarna när de sällan känner sig uppskattade för det hårda arbete de ändå gör. 24/7 är vi på plats, Julafton som Nyårsafton, Midsommar och Påsk osv osv. Lite uppskattning då och då hade inte skadat. Det skadar mer när personalen är omotiverad och inte känner sig uppskattade. Allt behöver inte innebära pengar.. Istället för att ta ut bonus ett år, så kanske man kunde lägga dessa pengar på att t ex anordna ett event (när detta tillåts igen) på regional nivå där samtliga hotell i respektive län och dess personal får vara med. Bara så att medarbetarna känner att någon bryr sig. För om inte ledningen gör det. Varför ska vi.
Svarade 9 maj 2021
Jobba med lokala produkter. Man påstår att företaget är miljömedvetna men om man tittar på de produkter man använder ffa på mat och dryckessidan är det tvärtom. Förstår att avtalspriser är viktiga men miljön och det lokala är i långa loppet mycket viktigare en ett par % i bruttovinst.
Svarade 24 okt. 2020