Måste börja med att säga jag är mycket besviken på ledningen på IKEA Bäckebol, efter att har jobbat här i drygt ett år är jag helt övertygad över att jag aldrig kommer vilja komma tillbaka. Jag skriver detta för att ger er en ärlig bild av företaget.
En helt vanlig dag på jobbet innebär cirka 6-8 timmar på golvet där man får jobba med variaerande arbetsuppgifter beroende på vad man har för kompetenser inom avdelningen. Efter 3 veckora utbildning fick jag kompetens i kassan och byten/återköp. Varje dag är inte detsamma jag möter olika kunder och löser oändliga nya fall, lärde mig nya saker varje dag! Oftast är med mer att göra på helger tillskillnad från vardgar och vissa dagar kan kännas mer slitsamt, men alla fina kunder och kollegorna gör jobbet så mycket roligare!
Företaget har potential till att bli en drömarbetsplats, tyvärr så anställs fel chefer som inte kan sköta sitt jobb! Medarbetare som anställs sker via timkontrakt och ingen jobbar 100% utom chefer och driftledare. Jag hade både kollegor som ville gå upp i timmar och vissa som studerar som ville går ner i timmar. De som studerade var tvugna att säga upp sig, då det blev överbelastning med studierna och dem som jobbade (för lite timmar) är tvugna att jaga timmar! Vill man har mer timmar får man fjäska sig till det. Det enda som behövs göra är att lägga om schemat, vilket dem inte är villiga att lägga ner tid på.
Inte nog med det är cheferna väldigt nedlåtande och det ska nästan vara underförstått att dem
FördelarVärldens finaste kollegor, bra personal förmåner och fina kunder
Lagret var super stort, första dagen stod jag med tre andra och visste inte vad vi skulle stå, göra eller se ut.
Alla granskade oss som att vi börjat som nya i en skola igen.
Att jobba på IKEA var som att gå i högstadiet.
Det är grupperingar, vilket inte är konstigt då vi var 130 anställda på bara mitt skift.
Många av de manliga medarbetande var som djur och bedömde tjejer höger och vänster. Blir påpekad om sitt utseende dagligen och får aldrig vara ifred.
Inte nog med att jobbet var tungt och vissa saker du skulle lyfta vägde upp mot 70 kilo, så blir man psykiskt utsatt av många män/killar i olika åldrar ifrån 18-60 år.
Vissa gifta män betedde sig oprofessionellt och skulle droppa onödiga samt opassande kommentarer.
Blev slagen på rumpan av en manlig kollega som var minst 50 och var gift med barn.
Ledningen var dock väldigt bra med att lyssna på sådana sexistiska påhopp men kunde inte sparka någon utan ge dem en varning.
Jobbet i sig var tungt och slitsamt, långa dagar och jobbar var 6:e helg, fick en bra lön över lag.
Bra förmåner, bra bonus, bra för den som vill växa och klättra inom företaget.
Allt handlar om pengar, IKEA var extremt noga med vad alla kostnader gick åt. man skulle klocka ett vist så kallat mål i timmen. vilket ibalnd var orimligt högt och om man inte stressade sönder så man kunde uppnå målet.
Plockar man fel ett så kallat plockfel får man en rejäl utskällning.
Utfrysning pågår och onödig drama som inte var jobb relaterat föregick.
Killarna
FördelarLön, förmåner, växa inom företaget, truckkort, få jobbhelger
NackdelarMobbning/trakasserier, tungt, stressigt. långa dagar, äckliga typer, gruppering
En typisk arbetsdag är väldigt varierande, då alla anställda på Ikea jobbar deltid förutom mellanchefer + chefer. Det är alltså väldigt skiftande i jobbpassen gällande tider.
Tyvärr är det hög personalersättning och det uppmuntras att vi ska börja studera istället för att kunna få fast anställning efter 2 år på genomsnittet av de timmar i månaden vi har jobbat.
Flera medarbetare som lurades att få nya kontrakt med fast anställning på 25% när det närmade sig 2 års anställning och LAS skulle ha hoppat in. De hade jobbat i genomsnitt 100% och det gick de miste om då den lokala fackklubben inte brydde sig om att vakta deras intressen kring detta.
Kollegorna är bra, vi som jobbar på golvet. Tyvärr kan inte detsamma sägas om chefer och mellanchefer. De sitter ofta instängda på sina kontor och de tycker inte om att störas från sitt kontorsarbete när det så krävs. De vaktar varandras ryggar och det finns många som är släkt med varandra, så hög grad av svågerpolitik. Det finns betydligt fler kvinnliga chefer än manliga, så det är mycket hönsgård många gånger.
Tyvärr är det väldigt stressigt och man måste vara vän med cheferna för att kunna få fler extrapass. Det gäller att skratta åt dåliga skämt, nicka åt deras ideér oavsett bra/dåligt och helt enkelt orsaka så lite besvär som möjligt.
Det finns såklart ljuspunkter, och det är att kunna hjälpa kunderna enkelt och bra, det är svårt att göra fel och om så sker på en kunds bekostnad så är Ikea snabba att göra rätt igen.
FördelarPersonalrabatt, Billiga lunchalternativ. Julklappar, Bonus, bra förmåner etc.
NackdelarBehöva hålla huvudet lågt, stick inte ut på ett negativt sätt. Gör som du blir tillsagd, alltid.
Oerhört dålig ledning och rekrytering på Ikea Bäckebol
Jag har inte varit anställd på IKEA, men jag var på gruppintervju på IKEA Bäckebol för drygt 2,5 år sedan och det var den värsta rekryteringen jag varit med om! Rekryteraren bjöd inte in samtliga deltagare till konversation, utan fokuserade på de två unga herrar som sålde in sig hos honom (båda var givetvis säljare dessutom) och gav honom mest smicker och beröm. När jag försökte komma till tals blev jag avbruten av dessa män, och rekryteraren visste uppenbarligen inte hur man hanterar en gruppintervju med tanke på detta. Jag fick sedan vänta 4 timmar på min enskilda intervju, som jag tyckte gick toppen. Jag hade mycket serviceerfarenhet och blev mer eller mindre inofficiellt anställd av denne (nya) rekryterare. Besked skulle komma inom 3 veckor. Inget besked kom. Jag mejlade chefen och då ringde rekryteraren (Morgan tror jag att han hette) upp mig efter ett par dagar och var så otrevlig att jag bröt ihop fullständigt. Jag var bara 18 år då, så mina föräldrar blev vansinniga och ville gå långt med detta, men jag orkade verkligen inte just där och då. Han sa mer eller mindre att jag ”nog förstod själv att jag inte var i närheten av kvalificerad nog att jobba på IKEA” följt av ett hånskratt. Han förolämpade även mitt utseende i samband med samtalet. Sedan dess har jag inte besökt IKEA Bäckebol. Fy sjutton. Har IKEA ingen koll på sina rekryterare?!
Jag var behovsanställd på Ikea, vid sidan av mitt fasta jobb hos Optimal assistans. Jag fick prova på lite av varje, då jag hoppade runt på de olika avdelningarna, där jag behövdes. Ena dagen sälj, andra dagen logistik. På säljavdelningarna hjälpte jag kunder, sorterade och såg över prislappar, trasigt gods bl.a. På logistikavdelningen hjälpte jag till med att plocka upp varor i varuhuset, vilket var tungt och under tidspress. Jag fick lära mig en del verktyg på datorn som hjälpte mig i arbetet.
Då jag tidigare inte hade någon erfarenhet inom detaljhandel var allting nytt för mig. Nu har jag mer koll på hur arbetet i en butik fungerar, och vad som krävs av en beroende på arbetsuppgift.
I början av min behovsanställning var såklart allting svårt, när jag hoppade runt så mycket och fick aldrig riktigt stadga mig. Jag upptäckte att man aldrig blir helt fullärd i ett så stort varuhus, därför fick jag ofta improvisera genom att ta egna initiativ utifrån den informationen jag fått av arbetsledare/kollegor. En annan svår del för mig var att få ihop livspusslet, då jag jobbade nästan heltid på mitt andra jobb. Därav en ganska kort anställningsperiod på Ikea.
Det jag tyckte var allra roligast med att jobba på Ikea, var att möta kunder. Jag har lätt för att prata med människor, och vill göra allt för att hjälpa dem. Sen så är jag tok-intresserad av inredning, så det underlättade också i arbetet.
Respektlös, empatilös ledning med storhetsvansinne.
Skulle inte rekommendera min värsta fiende till att komma till detta företag.
Vuxenmobbning sker på daglig basis, inte bara från medarbetare men från ledningen framförallt. Har hört talas om både chefer och anställda som sexuellt trakasserar kvinnor och inte får konsekvenser mer än en tillsägelse(som om det skulle hjälpt utan en formell varning).
Drifter som himlar med ögonen när frågor ställs och behandlar människor som inget mer än ett namn på ett papper. Värderingar som inte efterföljs och försöker du jobba hårt för att klättra så blir du inte belönad. Du kommer få mer att göra, mindre tid till dina uppgifter, men samma lön och högre krav på dig. Så fort du får en dålig dag och presterar i likvärdig stil som dina arbetskamrater så ifrågasätter dem din arbetsprestation och pikar på bristande arbetsmoral, fastän andra kan slappa bäst dem vill därför att de inte har en förväntan på dem så som de har på dig.
Om du har någon form av ambition och vill arbeta bra så sök dig till en bättre arbetsgivare som uppmuntrar och belönar. På IKEA så finns inte rätten till prestationslön eller lönesamtal. Alla får samma oavsett hur duktig du är på jobbet(AKA jättebra om du tänkt bidra med ingenting).
Jag är på plats ca 04:50, jag byter snabbt om och går sedan till lossningen där vi har ett morgon möte. Vi får lite allmän kort information om hur gårdagen gick och om hur mycket vi har att packa upp denna morgonen och sedan drar vi igång. Alla går ut till sina avdelningar och väntar på att pallar ska köras in, när första pallen träffat golvet börjar man packa upp den. Uppackningen varar till 07:50 då vi har frukost till kl 08:10 och sedan fortsätter vi med att packa upp till kl 10:00. Det är efter frukosten det kan bli extremt stressigt då vårt mål är att vara helt klara och tillbaka på lossningen kl 10:00. Om vi har lite att göra och hinner bli klara innan 10 så går vi ut till tag själv lagret och hjälper med att packa upp där.
Det absolut jobbigaste är just när det blir som mest stressigt men det bästa är definitivt efter att det varit extremt stressigt och man hunnit med vad man ska.
Mina arbetskollegor har alltid varit öppna, trevliga och hjälpsamma ända sedan dag 1. De tvivlar aldrig att fråga ifall man behöver hjälp och de hjälper alltid gärna så gott de kan. Mina arbetskollegor är även väldigt humoristiska vilket jämt lättar på stämningen på arbetsplatsen.
FördelarRabatt på alla köp i IKEA för oss som jobbar där.
Ingen dag är den andra lik!
Att vara delaktig i människors fortbildning och bollplank för eventuella framtida lärbehov är fantastiskt. Jag har lärt mig otroligt mycket med ett brett spektra, allt från dataprogram och den mänskliga "software"faktorn.
Att ta internkunskap och förmedla den till anställda är både klokt och ekonomisk win-win för de anställda och företaget.
Mina kollegor som jag umgås med även privat är en salig blanding av kultur och språk, bakgrund och fritidsintresse och ålder är fantastisk!
Det svåraste med jobbet var att de olika processerna på ILC (IKEA Learning Center) och produktutvecklingsbolaget IKEA of Sweden inte alltid gick hand i hand. Vår styrka att vara många kan ibland bli en nackdel. Det gäller att man driver och förmedlar allvaret med att alla gör sitt i rätt tid. Återkoppling är vardagsmat för mig.
Många fördelar med jobbet, tex. människorna, miljön, utvecklingen och drivet från alla att göra sitt yttersta är coolt! Att vara delaktig att kunna presentera ett bra säljande resultat, och att det faktiskt är kunden som räknas i slutändan är väl härligt!
Fördelaraktivitetshuset, människorna och tillhörighet!
Ikea trodde jag skulle vara en bra och trygg arbetsplats men det var allt förutom det. Vi kan börja med cheferna. De är extremt oförstående och otrevliga. De är inte alls välkomnande och bryr sig bara om deras medarbetare som de har jobbat länge med. Många lägger otrevliga kommentarer som förekommer i stort sett hela tiden. Det är många som man märker mår dåligt själva där och som tar ut deras ilska på andra. Extremt dåligt samarbete på arbetsplatsen då vissa försvinner när det börjar bli stressigt. Om någon behöver hjälp är det få som ställer upp. Cheferna gör onödiga arbeten när det är stressigt istället för att ställa upp. De är ytliga och har ingen som helst intention till att lära känna sina medarbetare. Konstruktiv kritik är det något många är dåliga på där, de skriker i stort sett på dig om du gör fel eller lägger en otrevlig kommentar. Skulle inte rekommendera denna arbetsplats till min värsta fiende. Om jag visste allt detta innan jag skulle börja där hade jag aldrig sökt. Sanningen om detta företag och hur viss personal behandlas måste fram!
Planering och arbetsfördeling är något man jobbar ständigt med, samt personligservice.
Ett fantastiskt upplevelse och mycket kunskap man plockar upp som anställd på Ikea.Först och främst du måste vara driftig och ansvarsfull, det finns så mycket att göra och allting är strukturerat och uppdelat så du har inte mycket tid på dig att fundera utan du måste agera och göra saker som ska göras.Kundvård, personligservice är något man jobbar stenhårt med, tips och råd hur man inreder och kombinerar färger ,allt utifrån kundens önskemål vilket är super kul.Det viktigaste för mig var att lyssna på kunder.
Produktkunskap är en en av höga prioteringar nästan på alla ställen vilket är självklart för mig, kunderna har rätt att få veta vad produkten innehåller och på vilket sätt arbetet utförs.
Fördelardu kan själv organisera och planera ditt jobb.
Nackdelardu är ensam för det mesta, och svårt att få tjänst utan bara behovsanställning som pågår längre än ett år.
On paper IKEA looks like a great place to work. They have invested heavily on presenting themselves to themselves and the world as a great company and employer.
Unfortunately, the jobs are as good as their products. Look great, but don't usually last that long! I worked there for almost 4 years. I still ask myself how and why?
Training: just how many customers find the IKEA instruction booklets: inadequate. You are basically asked to sign that you have read and understood the definition of your role and you're handed over to a recent recruit who has just passed through 'training' themselves. You will be periodically pulled off your duties to run through a computer programme about your role. More concerning is that you are asked to sign that you have read a tome of approximately 400 pages of detailed health and safety 'training' and asked if you have completed it after around 30 minutes because you are needed back on the floor (yes IKEA is always understaffed). Many people do not want to read through all of that so they just sign. But management don't want you to actually read the H&S guidance either as you will discover that you and many of your colleagues are working contrary to the rules. You may notice for e.g. that you should not be working alone in certain situations or that you are entitled to claim for the cost of eye-tests/glasses if your role includes looking at a computer screen - which mine did. When I raised this with my manager, he insisted that I wasn't en
When I first started working at IKEA years ago I loved being there. The days would go by fast, the team leaders seemed to notice hard work, and there was a lot of opportunities. As the years have gone by that is no longer the case. After many years of bad management moral is extremely low and the only reason people bother to show up is for the pay check, they no longer enjoy being there.Before last year it was years that we got a bonus. Management was blaming the employees for down time, when in reality it was the 02 system that they switched over to which takes about five minutes to start up every single time you power off your equipment, and up until last year it would lose signal on an everyday base. We would tell management that the reason there is a decent chunk of over all down time was due to the new system but they would turn around and blame it on talking in the isle. We are not allowed to build connections with our fellow coworkers, but on the other hand team leader stay talking to each other all day. When you need them they vanish into thin air but when its 120 degrees in the warehouse you see them harassing people for trying to take a min. or two to get a breath. During the pandemic the location stayed open while a lot of other locations closed down. In the be-gaining it was hard to stay productive because there were empty queues left and right and no one know what to do. After about a month rather then take responsibility for the down time everyone had due to lac
FördelarParental leave, pto, really cool people to work with
NackdelarThe list keeps growing by the years there is not enough space on here
When I started at IKEA, everything was relatively decent by retail standards. The Sales role was fairly challenging but far from overwhelming for me, and the environment was very supportive. Pay was somewhat above minimum wage to start, and turnover was very low. The scheduling was okay because the store hours weren't too extreme. About a year into my experience, lower and middle management got shuffled around along with some department responsibilities. This happens periodically in retail, so that's not particularly surprising. It's part of the development track of managers.
The pandemic significantly changed things. During lockdowns, we all continued going into the store to fulfill online orders. Many people take transit to work and so had to potentially be exposed to the virus, and the new roles stressed a lot of us mentally and physically, with many people suffering a variety of injuries. When lockdowns were lifted, security guards were supposed to enforce the mask mandate, but I personally had many confrontations on the sales floor with maskless customers on behalf of myself and my more timid coworkers.
The biggest issue is that the country office went full steam ahead with market intensification plans in spite of the pandemic and all the issues it introduced, like capacity limits and supply chain problems. Upper management was changed, and the attitude in the store was changed. Expectations were heightened, but without the needed support. The store didn't hire more st
2,0
New Home Sales Consultant | Canton, MI | 17 aug. 2020
Sometimes enjoyable but heavily flawed workplace
Allow me to break my experience at IKEA down into the following categories.
The Pay and Benefits: The pay is fairly average for the type of job it falls under, starting at $13.10 an hour. My pay is fairly higher than the minimum due to my specialist position but I definitely work for that extra money. The benefits are great for a "part-time" job (I'll go more into that later) but you have to pay a fair amount out of pocket for decent coverage. Bonuses are non-existent and you get a yearly gift around Christmas time and a holiday party.
Work/Life Balance: This is my biggest complaint about the workplace. I entered the company as a part-timer (20-34 hours per week) but quickly learned that most weeks will comprise of 30+ hours and many times pushing past the 34 hour cap. This was especially prevalent since IKEA opened back up after the COVID-19 quarantine and I've been scheduled 5-6 days a week nearing 40 hours a week with very little flexibility. I've even attempted to inform management to stop giving me more than 34 hours a week and was given a "sorry but no" response despite being told that isn't allowed. Also, the schedules are extremely wild and unpredictable as your availability has very little flexibility and can jump from early morning shifts to late night shifts and heavily intrudes in your free time. Many of these issues would not apply to people that would take as many hours as they please and don't mind the erratic schedules. Overall, I would not recommend working
When I started (1 beginning of 5 years) there were a lot of perks, there are 2 restaurants (cafeteria and snack bar) in Ikea, so even though you can't really leave for lunch or break you can grab discounted food, which over the years never went up in price which is amazing for some really good meals with drink, sides and dessert. There are 2 big parties every year (pre-covid) and the upper management plan the whole thing and usually went all out. For some of the staff, I think this might have been the first big parties they had ever been to so they went all out and bought new dresses, suits etc. They were all really good the first two years but then kind of went downhill (ie cheap) in 2018 and I did not attend a 2019 Christmas party because of this.
There were other perks, mgmt brought in food trucks and huge portions of popular dishes. It was fun and we felt rewarded. Once we received a raise because of the mandatory increase in minimum wages, this stopped. Very unfortunate. Not sure if it was because of low sales, new general manager, or what but that was disappointing too.
Other good things are getting to know your co-workers, most people are pretty great to work with. There are those who are very difficult to work with, and most of the time these people have worked for Ikea for a long time (not always though). They are unpleasant to downright surly.
So on to more cons... sometimes calling other departments you can be subjected to shocking rudeness on the phon
Fördelarfood for staff, sometimes free lunches, $4 for a full course meal, great people to work with, 10% discount on products, not too stressful
Nackdelarstressful with COVID protocols, customers/staff don't follow protocols, very little social distancing, crowded with people running over each other, very loud screaming babies and loud people etc., employees with very low interpersonal skills, low wage for the work you do
Lascio questa recensione a sangue freddo dato che ormai sono più di 6 mesi che non lavoro più nel punto vendita di Porta di Roma.
Io ho lavorato nella logistica per ben 2 anni da interinale e sono stato mandato a casa, del resto come tutti gli altri a fine proroghe di contratto per non fare un Indeterminato.
Sì viene accolti nell' azienda dall ufficio del personale con tavolette del tipo: Questa è l' America e se vi fate valere potreste avere un posto fisso perché qui valorizziamo le persone ecc ecc ecc. NULLA DI VERO. Io ho visto entrare e andare via minimo 40 persone.
Oramai chi ha un contratto a tempo indeterminato l' ha messa in banca, tantè vero che possono permettersi anche di passare la giornata lavorativa a parlare o stare seduti sull' unica scrivania del deposito navigando su internet per motivi personali molto futili.
C' è chi durante la mattina e il pomeriggio sta tutto il tempo al telefono chiaccherando con amici o ragazze con tanto di vanto nella questione e poi ti guarda lavorare mangiando frutta o merendine, per poi dire che se non ci fosse lui il lavoro non verrebbe portato a termine.
Di persè ci si ritrova a lavorare sotto stress da parte dei coordinatori dicendo di spingere di più sull' acceleratore specie perché consapevoli che alcuni elementi non fanno nulla la giornata si rischia di non chiuderla.
In tutto questo contesto ci si vede dare il cambio da persone che prima o poi non vedrai più perché già sai che non verranno mai assunte perché il Mon
If thinking about getting a food service job at Ikea, don't do it
It was a terrible experience. I personally would not recommend working at any Ikea right now, especially in the food service department.
its a very physically demanding job, and you're not only expected to serve food, but also clean multiple times a day, and unpack and pack food items.
in a normal setting, with an appropriate number of staff, this is a demanding job. however due to the understaffing of the department, the job really became how well you can cover the duties of two or three people. it was not uncommon to see the cashier preparing food and handling money by themselves at the bistro as a result of no-one else being available to help which could be a very bad condition for cross-contamination.
The environment was very difficult to work in, with standing up to 3 to 4 hours without a break, wearing a thick uniform shirt with little to no a/c in record breaking heat in the kitchens and serving line, all while dealing with very rude customers and managers constantly prioritizing sales over workers mental and physical wellbeing.
Breaks were only up to 3 breaks, and they were a bandage honestly. After a tense interaction with a customer, or a three hour shift on the line in the heat, i would walk to the break room, put my timer on for 15 minutes, and just lay my head down until i can gather strength to get up and return to work.
There really was no advancement in the department to my knowledge, and it seemed common to see coworkers in the same position for more th
--- Very long review ---
The first 3 months that I worked there the store director was amazing but his contract ended. When we got a new director, for some reason things started changing in IKEA Canada (so not just our store but all of the management above that) and they kept cutting everywhere, which led to employees being overworked, including the part-timers. Let me just say this, we constantly had 3 or more department managers who had to leave because of burnout and since I stopped working there in June (we're now at the beginning of March) all of the staff in the department I used to work in, which was roughly 18 people, is gone because they couldn't endure the terrible management's decisions and the work conditions that kept getting worse and worse while we never got compensated. We went from having an EXTREMELY pleasant environment to work in, even though there are a lot of customers (hey, it's IKEA) to being constantly pressured to do more while getting rid of all the fun things we had one by one (salaries went up way slower than they used to, managers were on edge because of the higher-ups and unavoidably had to start watching employees more to make sure we weren't having fun on the job and only on breaks). I could've recommended working for IKEA 4 years ago because the job was alright and my colleagues were the main reason why we all managed to have fun even when we had days with over 15,000 customers walking in and dealing with the aftermath of having so many pe
They don't walk the talk, especially with their IKEA values
I've been an employee for about a year now. When I first started, I was impressed by how organized they were and nice everyone was. I felt welcomed and was greeted by my manager who was super friendly and still is. Within 4 months of working, I was seeing how things really were. Gossiping and management who has NO CLUE how to do things, two faced and throw you under the bus type people. All the managers were friends and did nothing except talk and stay in the admin part, there's a select few who actually helped and are wonderful managers. Our store is super disorganized, they get rid of people who have been there for years and the management has groups like in high school. All they do is gossip and blame others, none of the new managers get proper training, they don't have the experience in the areas and if you're not on their side you'll be on their list to get terminated. I personally am not involved in any of this drama but I see it around me in all departments. It's quite sad because apparently IKEA's main focus when you're hired is the IKEA values and culture, but what's the point when the leaders aren't leading and they aren't living the way it's supposed to be. You start losing respect for a company and only stay because it's a consistent paycheck. I do have to say the employee benefits are great. That's about it. I hate to say that for a company I work for but it's true. What's weird is other IKEA employees from other locations say their management isn't run the way o
FördelarEmployee benefits
NackdelarLack of leadership, compared to their "Ideal" IKEA VALUES
Work-life balance
Ikea gives absolutely no flexibility when it comes to working at the contact center you have a set schedule and if you’re not meeting numbers they give you the worst schedule they don’t care about home life family life Covid anything they put you on the schedule they want you want and that’s it
Pay & benefits
You get it over 40 days per year in January but I have to use those 7 days that’s it! If your sick you better be there or prepared for a Right up! Great be Benefits but all of them aren’t so great
Job security and advancement
It’s clear that IKEA gives you the impression that you can definitely grow in the company but once you become a “Teir2” or “Gen4” You’re not going anywhere just consider yourself property of that department and that’s it you can get wonderful numbers have a great experience but once you get into that position you will not move up in the company and if you do it’ll take you about 5 to 6 years in that position to move up unless you’re good at kissing butt
Management
The CEO of IKEA is in Sweden he cares nothing about the United States division and cares nothing about our success or unsuccessfulness. As far as management in the contact center, they love to micromanage they love to write you up especially with things out of your control and even though they tell you they’re going to endorse you for other positions they don’t because once again when you get to a certain point in the company you don’t move.
Culture
IKEA loves to prom
Frågor och svar om IKEA
Hur ofta ges löneförhöjning på IKEA?
Frågade 4 dec. 2022
Vet ej
Svarade 22 sep. 2023
Aldrig
Svarade 17 sep. 2023
Hur ser befordringsprocessen ut på IKEA?
Frågade 4 dec. 2022
Vet ej
Svarade 22 sep. 2023
Obefintlig utan att behöva gå genom en process av en slags ”chef” kurs i några månader
Svarade 17 sep. 2023
Hur ofta sker löneförhöjningar på IKEA?
Frågade 7 maj 2020
1 gång om året
Svarade 28 dec. 2022
1 gång/år när facken förhandlar klart.
Är handelslöner, så inga stora ökningar
Svarade 27 okt. 2022
Hur levereras feedback från ledningen på IKEA?
Frågade 29 dec. 2020
Genom chef
Svarade 28 dec. 2022
På ett positivt och respektfullt sätt.
Svarade 14 dec. 2022
Hur långa är dina arbetsdagar på IKEA i genomsnitt?
Frågade 7 maj 2020
Mellan 4-10h inkl rast som är som kortast 15min och längst 1h
Svarade 27 okt. 2022
9 timmar per arbetsdag, var 6:e helg med 10 timmar per helgdag.